W L’expercie szczególną uwagę kierujemy w stronę najmłodszych Pacjentów, wdrażając u nich profilaktykę rozwoju wad zgryzu i wprowadzając terapię ortodontyczną na najwcześniejszym z możliwych etapów tak, aby zdążyć wykorzystać pełen potencjał rozwojowy dziecka i dzięki temu osiągnąć najskuteczniejsze efekty leczenia. Gdy nieprawidłowości w rozwoju zgryzu dziecka już postępują nie należy zwlekać! Wspieranie rozwoju zgryzu rozpoczynamy u małych Pacjentów w każdym wieku, tak aby jak najszybciej zatrzymać zły rozwój i wpłynąć na jego korektę.
Pierwsze wizyty i działania terapeutyczne mogą dotyczyć już nawet niemowląt. Gdy dziecko jest maleńkie, zbyt krótkie wędzidełko języka, słabe napięcie mięśniowe i nieprawidłowa pozycja spoczynkowa języka i warg mogą wpływać na nieprawidłowy rozwój jego zgryzu. Podczas wizyty kontrolnej wychwytujemy wszelkie nieprawidłowości i kierujemy dalszym działaniem tak, aby zniwelować występujące u maleństwa patologie.
Wczesne leczenie ortodontyczne rozpoczynamy już u 2-3 latków. U takich maluszków aktywnie pracujemy nad eliminowaniem czynników, które powodują, że ich kości twarzoczaszki nieprawidłowo się rozwijają. W tego typu profilaktyce ortodontycznej kładziemy nacisk na to, aby dziecko miało drożne drogi oddechowe i mogło swobodnie oddychać przez nos, a nie przez usta, co jest jedną z głównych przyczyn rozwoju wad zgryzu. Radzimy więc m.in. dbać o odporność, leczyć alergie, czy konsultować i leczyć przerost trzeciego migdałka u laryngologa. Zwracamy uwagę na to, czy dziecko chrapie w nocy lub czy sepleni. Pomagamy odzwyczajać malucha od jego złych nawyków takich jak: ssanie smoczka, czy kciuka oraz picie z butelki po pierwszym roku życia. Oznacza to pracę w zespole rodzic z dzieckiem, ortodonta i logopeda oraz działania równoczasowe i wielotorowe. Ortodonta może wspomóc terapię u takich maluchów poprzez dobranie odpowiedniego trainera.
W L’expercie przykładamy olbrzymią wagę do tego typu postępowania wcześnie wychwytującego wadę zgryzu i korygującego czynniki ją powodujące. Mając taką filozofię działania i bardzo szeroką wiedzę, odważnie poszerzamy własne horyzonty i zdecydowanie wychodzimy poza schematy działania, tworząc własne autorskie metody postępowania terapeutycznego, które mają za zadanie uzupełniać te najnowocześniejsze, jakimi leczymy naszych małych pacjentów. Dlatego stworzyliśmy Orthokids therapy program, który holistycznie dba o prawidłowy rozwój zgryzu i kości twarzoczaszki dziecka, przez równoległą terapię aparatami oraz treningi oddychania metodą Butejki i ćwiczenia GOPex. Poza tym opracowaliśmy program Thumb Stop Therapy, który ma za zadanie pomóc dziecku uporać się z nawykowym ssaniem kciuka.
Jeżeli rodziców nic nie niepokoi, pierwszą ortodontyczną wizytę kontrolną zalecamy odbyć przez wszystkie dzieci ok. 7 roku życia. Oczywiście, jeśli wcześniej inny specjalista (np. stomatolog, pediatra czy logopeda) zauważy pewne nieprawidłowości lub sam rodzic ma wątpliwości co do rozwoju zgryzu jego dziecka, zapraszamy wcześniej do naszych specjalistów, którzy odpowiednio zdiagnozują ewentualny problem i pokierują dalszym leczeniem.
Natomiast aktywne leczenie ortodontyczne, indywidualnie zaprojektowanymi aparatami wyjmowanymi zaczynamy wykonywać u dzieci ok. 6-7 roku życia. Jeśli dziecko współpracuje i jest emocjonalnie dojrzałe, zaczynamy taką terapię wcześniej.
Terapia zawsze jest dobierana indywidulanie do małego Pacjenta w zależności od wieku i chęci współpracy. Na pewno błędem jest oczekiwanie, aż dziecko będzie mieć pełne stałe uzębienie i czekanie do tego czasu – jest to wiek 11-13 lat. Wówczas na zawsze pozostaje już utracony potencjał wzrostowy, podczas którego wady leczy się szybciej i łatwiej. Aparaty stałe z powodzeniem można stosować także w okresie uzębienia mieszanego, czyli wówczas, gdy w jamie ustnej są obecne zęby stałe i mleczne. Zaskoczeniem może być to, że stosujemy także aparaty stałe u małych Pacjentów -wówczas zamki ortodontyczne są naklejane tylko na zębach stałych z ominięciem zębów mlecznych. Są to tzw. aparaty stałe częściowe. Taką terapię można zacząć już ok. 9 roku życia, w późnym uzębieniu mieszanym, gdy mamy jeszcze szansę w miarę plastycznie przemodelować ustawienie łuków zębowych i zębów, ponieważ dziecko nadal rośnie.
Często jest tak, że Pacjent z nieprawidłowościami zgryzowymi jest pod obserwacją ortodontyczną przez kilka lat. Często jego terapia rozłożona jest na etapy – naprzemiennie wchodzimy z okresem intensywnego leczenia i okresami obserwacji, wkraczamy z aktywnym leczeniem wówczas, gdy czas i wiek jest odpowiedni na korygowanie nieprawidłowości, a pomiędzy okresami aktywnego leczenia pod obserwacją pozwalamy na wyrzynanie się kolejnym stałym zębom. Bardzo często bywa tak, że przechwytując wadę w początkowym etapie jej rozwoju i niwelując czynniki, które się do niej przyczyniały, nakierowujemy rozwój zgryzu na właściwe tory i nie ma potrzeby później wdrażać dodatkowego leczenia.
Takie podejście wymaga bardzo dużego zaangażowania ze strony opiekunów, dlatego edukujemy ich i wspieramy. Niezbędne jest również włączenie do terapii innych specjalistów np. laryngologów, fizjoterapeutów, mioterapeutów, trenerów oddychania, czy alergologów.
Mimo, że taka holistyczna strategia jest niełatwa i dość złożona, to wiemy, że tylko patrząc szeroko i działając interdyscyplinarnie możemy sprawić, że zgryz małego Pacjenta będzie miał szansę naprawdę dobrze się rozwijać.
Wiemy jak ważne w leczeniu dzieci jest odpowiednie podejście – delikatność, spokojne i cierpliwe tłumaczenie, miła atmosfera w gabinecie oraz odpowiednie motywowanie. Dlatego zawsze dbamy o tego typu aspekt psychologiczny i uatrakcyjniamy wizyty naszym „milusińskim” tak, aby zawsze czuli się u nas komfortowo, dobrze kojarzyli naszą klinikę i zabiegi wykonywane na fotelu ortodontycznym, a także chcieli współpracować z naszymi specjalistami. Specjalnie dla nich stosujemy w aparatach kolorowe ligatury, dajemy możliwość wykonania aparatu z ulubionym bajkowym motywem, tworzymy certyfikaty dla „dzielnego Pacjenta” oraz wręczamy nagrody motywujące np. naklejki i zabawki.